For å lese Del 1 om flyforberedelser trykk her

Så kommer flydagen, og så godt som alle på stasjonen får ulike arbeidsoppgaver enn hva de har til vanlig. E-avdelingen har som nevnt ansvar for å utføre friksjonstester og dette er noe de gjør og sender inn innen klokken 06.00 på flydagen. En annen viktig oppgave de også har er ansvaret for flytårntjenesten hvor de kommuniserer både med flyet som kommer og med Islands flykontrollsenter.

Vakthavende på Meteorologisk stasjon sender METAR fra klokken 06.00 og fortsetter å sende hver halvtime helt til flyet har dratt fra Jan Mayen igjen, og de i flytårnet gir beskjed om at Islands flykontrollsenter har tatt over. METAR er en forkortelse fra det franske «MÉTéorologie Aviation Regulière» og er et standardisert format for rapport av værinformasjon hovedsakelig brukt i forbindelse med flytrafikk. Dette er viktig informasjon for pilotene slik at de skal vite hvordan forholdene er og gjøre best mulig vurderinger ut i fra det. I tillegg blir de som ikke er på vakt på meteorologisk ansatt i taxibransjen og kjører frem og tilbake fra flyplassen på både besøkende og flypersonell.

Gjengen på drift er travelt opptatt stort sett hele dagen. Først med å tilrettelegge varemottak ved å frakte varer og gods fra stasjonen og ned til flyplassen som skal sendes med flyet tilbake til fastlandet og ikke minst med å være brannberedskap både før flyet har landet, når det står på bakken og etter det har tatt av igjen. De har ansvaret for bakkeutstyret og er også de som bistår flyet med lossing og lasting, og da også lossingen av både gods og matvarer når vi er tilbake på stasjonen igjen. 

Stasjonssjef Rune har det overordnede ansvaret for at alt går som det skal, og fungerer som både vert for øya og bistår eventuelt der det skulle være behov. DOCA Borghill sørger for sanitetsberedskap og er med driftssjef hele tiden på flyplassen slik at hun er klar for å utføre jobben sin hvis det skulle oppstå en situasjon. DOCA har også ansvar for Krambua på stasjonen, hvor man kan få kjøpt diverse suvenirer, t-skjorter og Devold-produkter med Jan Mayen-logo. Det er svært populært å ta turen innom Krambua og det danner seg gjerne kø her de timene flyet står på bakken.  

Etter at flyet har tatt av må vi være i beredskap helt til flyet har fått kontakt med Islands flykontrollsenter, så da blir det litt ventetjeneste.

Middagen blir som regel servert senere den dagen for førsteprioriteten etter at flyet har returnert til fastlandet og alle er tilbake på stasjonen er å få fryse-, fersk- og kjølevarer på plass. Dette er noe alle som er ledige bidrar til slik at det går raskt og at matvarene holder seg best mulig.

Og selv om onsdag er lillelørdag her som alle andre plasser, er det aldri noen sen kveld etter en lang og travel dag for de fleste 🙂

This post has no comments. Be the first to leave one!

Join the discussion

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *