Det er jo gjerne slik at når det kommer et fly så er det bare for flyet å lande, men det er så langt fra virkeligheten som man får det her på Jan Mayen. For mens flyplasser rundt omkring er oppe så godt som 24/7 er, Jan Mayensfield kun åpen i maks noen timer av gangen og med som regel måneder mellom hver gang (selve bakkeoppholdet er som regel på mellom 4-6 timer). Flyplassen her er nemlig stengt for all ferdsel ellers, og det fører til at før et flymottak er det mange forberedelser som må gjøres.
Denne vinteren har det kommet masse snø, i tillegg til at det har vært mye vind, og det gjorde til at David og Kenneth E. på drift jobbet så godt som døgnet rundt for å brøyte flystripa og kjøre veihøvel for å frese underlaget før januarflyet kom. I tillegg var elektronikksjef Tor ute flere ganger for å ta friksjonstester. Alt dette gjøres for at Herculesen trygt kan sette hjulene ned på bakken. Det var for øvrig ikke bare banen som måtte brøytes frem, men også mange av lysene på rullebanen var borte, så da måtte man ta spaden fatt!
Bortsett fra å klargjøre banen er det også mye planlegging rundt andre ting; elektriker kontrollerer flylys, e-avdelingen kontrollerer andre flyhjelpemidler, og bilmekaniker sjekker bakkeutstyret. Det blir også kontrollert at alt med brannvernutstyr er på plass og i orden. Driftsjef har i tillegg en del papirarbeid som må utføres i forbindelse med opp og nedsending av gods og folk, i tillegg til å ordne en liste over hvem som skal kjøre hva av kjøretøy.
Christer, som er vinterkontingentens postmann får også ekstra å gjøre da mange vil sende både pakker og brev hjem. Han åpner opp postkontoret noen dager i forveien, og er ellers svært behjelpelig med spørsmål som handler om alt fra vekt, pris og frimerker. Han har også en svært viktig jobb etterpå, nemlig å sortere all post og pakker som mottas i etterkant, slik at det kommer frem til riktig eier på stasjonen.
Kjøkkenet må frem med ekstra bord og stoler for å kunne ta imot alle som kommer den dagen, for mat må de jo få. På en flydag lager man gjerne litt ekstra fin lunsj og setter fram kaker og andre godsaker i salongen. Vanligvis trakter vi bare kaffe til hvert måltid, men på dager som dette går kaffetrakteren i ett kjør.
Bestillinger av varer, deler og utstyr som de ulike avdelingene trenger i den daglige driften må også gjøres i god tid slik at man er sikker på at varene kan leveres og at det kommer frem på Gardermoen militære flyplass tidsnok.
Dette er bare noe av det som foregår i forkant av en flydag. Del 2 om hva som skjer på selve flydagen kommer over helgen 🙂